دشمنان و اعضاء ناتوي فرهنگي با استفاده از ابزارهاي مختلف در پي ايجاد گسست در ميان شالوده مستحكم ديني، ملي و منطقه اي است و متأسفانه جوانان و نوجوانان به دليل حس كنجكاوي، علاقمندي به شناخت چيزهاي جديد، عشق، جذابيت، كمي تجربه، اقتضاي سني و آسيب پذيري مهمترين ابزار در دست اهداف ناتوي فرهنگي هستند و آنچه كه موجب تخريب جوانان و نوجوانان مي شود در محور فعاليت اعضاء ناتوي فرهنگي قرار دارد.
ابزارهاى فرهنگى، مجموعه امكانات و وسايلى هستند كه در رساندن پيام، مورد استفاده قرار مى‏گيرند. مهاجمان فرهنگى نيز از اين روش‏ها و ابزارها براى گسترش فرهنگ خود بهره مى‏گيرند كه به چند مورد اشاره مى‏كنيم:

1.    هنر و ابزارهاى هنرى:

هنر، تجلى احساسات، عواطف و زيبايى هاست و ابزارهاى هنرى، از مهم‏ترين و مؤثرترين وسايل در انتقال پيام به مخاطب مى‏باشند. از طرفى، نسل جوان و نوجوان هم شيفته وسايل هنرى هستند؛ از اين رو مهاجمان تلاش مى‏كنند در قالب هنر، پيام‏هاى زهراگين و مخرّب خود را به شكلى جذاب به نسل جوان ارائه بدهند.

ادبيات هر ملتى حاوى افكار، باورها، آرزوها و تاريخ آن ملت و به طور كلى، نمودى از زيبايى خواهى انسان‏هاست كه از نسلى به نسل ديگر منتقل مى‏شود. سلطه‏گران فرهنگى با استفاده از قالب‏هاى: شعر، قصه، داستان و رُمان - البته به شكل مبتذل آن - مى‏كوشند پيام‏هاى خويش را به جوامع بشرى منتقل كنند.

2.    سینما و تئاتر:

این ابزار با تولید انواع فیلمها و سریالها و انتقال آن به کشور به طرق مختلف و نیز تاثیر گذاری بر روی سینماگران داخلی، تاثیرات سوئی را بر روی جوانان در رفتارهای اجتماعی گذاشته است.

3.    کتب و مطبوعات:

چاپ و نشر اشعار، مقالات و رمانهای مختلف جهت ترویج پوچ گرایی و نیز زیر سؤال بردن مبانی تئوریک نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای فرهنگی آن و…در سطح گسترده ای مورد استفاده مخالفان نظام جمهوری اسلامی و حامیان غربی آنها قرار گرفته است و نقش بسزایی در تهاجم فرهنگی غرب برای تضعیف باورهای اسلامی و انقلابی داشته است. در این خصوص نقش نویسندگان بعنوان عناصر اصلی فرهنگ، هنر و علم نیز مهم است، چرا که جذب و همسو کردن یک نویسنده و پیشقراول فرهنگی کشور با خود، آثار مخربی را در اذهان و افکار و رفتار مخاطبان دارد.ایجاد تردید در کار آمدی حکومت دینی و اینکه تفکر دینی راهگشای مسائل و مشکلات امروزی نیست و ترویج تز جدایی دین از سیاست و…از جمله افکار ارائه شده توسط برخی نویسندگان داخلی می باشد که باورهای اسلامی و انقلابی را مورد هجوم قرار داده اند و این ایده ها شدیدا از طرف سرمداران فرهنگ غربی و سلطه گران نظم نوین جهانی حمایت می شوند.

4.    ورزش و ميادين ورزشى:

ورزش از جمله علاقه‏ها و نيازهاى اساسى انسان براى سلامت جسمى اوست كه مى‏تواند در ايجاد شادى و فرح، برقرارى روابط مناسب اجتماعى و غنى سازى اوقات فراغت مؤثر باشد، ليكن مهاجمان فرهنگى از اين پديده اجتماعىِ خوش‏آيند به عنوان يك وسيله مؤثر براى انتقال افكار و ارزش‏هاى مورد پسند خود بهره مى‏گيرند.

5.    روشن‏فكران و غرب گرايان خود باخته:

مهاجمان با گزينش نمايندگانى از خود ملت‏ها و فراهم كردن امكانات، آنان را به «عمله استعمار» و «بلندى گوى فرهنگ بيگانه» تبديل مى‏نمايند.

6.    زنان و دختران و محرّك‏هاى عاطفى و جنسی:

فرهنگ تهاجم، براى توسعه و پيش‏برد اهداف خود، از زنان و دختران به عنوان ابزارى براى انتقال فرهنگ مبتذل خود به ساير جوامع استفاده مى‏نمايند. على رغم تبليغات گسترده و عوام فريبانه‏اى كه غربيان بر ارزش نهادن به مقام زن در سطح جهان انجام مى‏دهند، ولى براى رسيدن به اهداف شوم خود از هر وسيله نامشروعى استفاده مى‏كنند و به هيچ چيزى پاى بند نيستند.

7.    رسانه ها، فنون و تكنولوژى برتر:

استعمارگران به كمك فنون و تكنولوژى برتر به استيصال ديگر كشورها مى‏پردازند و در پرتو آن، آموزه‏ها، ارزش‏ها و باورهاى سياسى، اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى خويش را بر ديگران تحميل مى‏كنند. ماهواره، اینترنت، موبایل، بازی های رایانه های، فیلم، کارتون و… بخشی از این ابزارهایند. اين ابزارها مهمترين پشتيبان عمليات رواني، استحاله فرهنگي، تخريب، تخدير و تحقير فرهنگي و شستشوي مغزي ملتها به حساب مي آيند.

8.    سازمان‏ها و نهادهاى بين المللى و منطقه‏اى:

مهاجمان فرهنگى، بسيارى از نهادهاى عام المنفعه و بين المللى خدمت‏رسانى را وسيله‏اى براى تبليغ و ترويج فرهنگ خود و حاكميت بخشيدن به امپرياليسم فرهنگى، قرار داده‏اند. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در راستای اهداف امپریالیستی غرب همیشه در دادن وامها به دولتهای متقاضی شرایطی قرار می دهند.جنبه هایی از این شرایط در تحمیل فرهنگ سرمایه داری بسیار مؤثر است.بعنوان مثال شرایط بانک جهانی، و صندوق بین المللی پول برای دادن وام به ایران مبتنی بر تسریع خصوصی سازی و تعدیل اقتصادی و هماهنگی با بازار آزاد جهانی و نیز ایجاد مناطق آزاد تجاری، ابزار بسیار مناسبی برای ترویج فرهنگ غربی از جمله تغییر الگوی مصرف، تجمل گرایی و رواج پوشش و مدهای غربی و…داشته است.

9.    مواد مخّدر:

دشمنان فرهنگ ملت‏ها براى از بين بردن سلامت جهانى و روانى افراد جامعه، جلوگيرى از به وجود آمدن نسلى سالم و آينده ساز و براى از پاى در آوردن و به سستى كشاندن آنان، به گسترش مواد مخدّر، مسكرات و مواد تهييج كننده قواى جنسى در ساير كشورها دامن مى‏زنند.

10.    باندهای فساد

11.    فرقه های نوظهور، مکاتب عرفانی قلابی


12.    بازي هاي رايانه اي:

بازي هاي رايانه اي يكي از كارآمدترين روش ها براي تأثيرگذاري و فرهنگ سازي در جهت اهداف ناتوي فرهنگي و مطرح نمودن نظام سلطه به طور عام مي باشد.

بازي ها بسياري از اصول يادگيري مانند هم ذات پنداري (الگو سازي)، تمرين، تكرار، پاداش و تقويت را بكار مي گيرند. در بازي هاي رايانه اي گرافيك، صدا و تعامل، ابتكار سير داستان، كنجكاوي، پيچيدگي و تخيل، منطق، حافظه، بازتاب ها، مهارت هاي رياضي، چالش حل مسأله و تجسم از جمله جنبه هاي فني، رواني و فردي است كه بازيگران را جذب اين بازي ها مي كند. كار مستقل، مداومت در بازي، مشاركت فعال، تعامل مشاركتي، ساختار گروهي، يادگيري، رقابت يا همكاري گروهي و فرصت هاي برابر در بازي از جمله عواملي هستند كه در فرد براي ادامه بازي ايجاد انگيزه مي كند.و دقيقاً به دليل همين خصوصيات است كه به يكي از ابزار تأثيرگذاري غرب در راستاي ناتوي فرهنگي عليه دنياي اسلام و خصوصاً انقلاب اسلامي ايران تبديل شده است.

در بسیاری از این بازي ها مبارزه آمريكايي ها با اسلام و كشورهاي اسلامي به بخصوص شيعه و كشور ايران مطرح است. در غالب اين بازي ها بازيگر رايانه در حكم يك قهرمان آمريكايي با تروريست هايي درگير مي شود كه قيافه اسلامي و واضح تر بگوييم قيافه بسيجي و سپاهي ايراني دارند. نمادهايي هم كه در اين بازي ها به عنوان پايگاه هاي دشمن استفاده مي شود مساجد و اماكن مذهبي مسلمانان با رنگ هاي سبز و آبي است كه كاشي ها و معرق كاري هاي اسلامي به صورت بسيار واضح و روشن در آن نمايان است. ماهيت اين بازي ها معمولاً بر مبارزه با تروريسم متمركز شده است. سري بازي هاي «دلتا فورث» بخصوص نسخه هاي جديد آن كه كاملاً ماهيت ضد اسلامي دارد، از اين قبيل هستند. ترویج روابط جنسی نامشروع، بی بند و باری فردی و اجتماعی و فرهنگی، خشونت، خرافه پرستی، مواد مخدر و… از دیگر مسائل ترویجی این بازی ها هستند.

13.    وزارتخانه هاي خارجي:

افراد و دیپلمات های قوی دشمن در قالب مسئولین سیاسی و فرهنگی در برخی وزارتخانه های کشورهای خاص در پي ناتوي فرهنگي و تلاش براي براندازي نرم با راه انداختن انقلاب هاي مخملي عليه جمهوري اسلامي ايران هستند.

14.    راديوهاي بيگانه و شبكه هاي مهم خبري:

از ابزارهاي مهم و قوي به شمار مي روند و يكي از مهم ترين و جدي ترين حوزه هاي فعاليت كشورهاي دشمن در جنگ نرم عليه جمهوري اسلامي استفاده از رسانه در جهت ايجاد جو منفي در ايران مي باشد. جعل واقعيت و سانسور خبر حربه اي مهم در دست اعضاء ناتوي فرهنگي است كه به وسيله آن مي توانند افكار عمومي را شكل دهند.

15.    ترويج خط و زبان بيگانه

‌    خط و زبان، دو نمود از هويت ملي هر جامعه و عامل پيوند اجتماعي به شمار مي‌روند. از طريق اين دو وسيله‌ارتباطي، پيامها مبادله مي‌شوند و مواريث فرهنگي از نسلي به نسل ديگر انتقال مي‌يابند. خط و زبان فارسي كه خود‌يكي از مفاخر ادب بشري است، طي قرون متمادي و بيش از هزار سال با فرهنگ اسلامي درآميخته و هويت‌اسلامي ـ ايراني يافته است. مهاجمان فرهنگي سعي در بي‌اعتبار كردن اين ميراث گرانبها دارند و درصدد ترويج خط ‌و زبان خويش هستند. از اين رو تلاشي كه در بعضي از كشورهاي منطقه به منظور محو آثار فارسي از زبان‌هاي بومي‌صورت ميگيرد در همين زمينه است. حذف واژه‌هاي عربي و تزريق واژه‌هاي انگليسي و فرانسوي به زبان فارسي در‌زمان گذشته را نبايد اتفاقي تلقي كرد. متأسفانه كماكان عده‌اي سعي دارند با استفاده از واژه‌ها و اصطلاحات بيگانه‌در گفتگوها و مكتوبات، دانسته يا ندانسته اين ترفند دشمن را رواج دهند. در كنار اين خطر بايد به اين مسئله نيز‌وقوف داشت كه در دنياي معاصر زبان انگليسي يك زبان علمي است.

16.    ترویج و تقویت گروه ها و تشکل معاند و مخالف دانشجویی و حمایت اساتید و دانشجویان  مخالف دین و نظام:

در حال حاضر دشمن بيشترين توجه خود را به مراكز آموزشي عالي معطوف كرده است، به طوري كه بسیاری از جريانهاي انحرافي با تمركز دين ستيزي، فرقه گرايي و… در دانشگاهها فعال شده اند. از مهمترین مراکز فرهنگی یک جامعه که می تواند محافظ و توسعه دهنده فرهنگ آن باشد، مدارس و دانشگاههای آن کشور است. زیرا نسل آینده ساز هر جامعه معمولا از این مسیر پرورش می یابد.لذا در تهاجم فرهنگی به کشور ما نیز تلاش گسترده ای از سوی بیگانگان و وابستگان آنها برای تغییر ارزشها و از خود بیگانگی صورت گرفته است که در پاسخ به آن موضوع اسلامی کردن دانشگاهها مطرح شد.

17.    پوشاک و البسه:

امروزه شاهد حجم عظیمی از کالاهای مصرفی بیگانه با داشتن بار منفی تبلیغی فرهنگی به کشور هستیم که تاثیر زیادی بر رفتار مردم بویژه جوانان دارد.کالاهای مصرفی در ظاهر مسکوت هستند ولی اثرات روانی که این کالاها در تغییر فرهنگ جامعه دارند قابل توجه است. علاوه بر اثرات مخرب فرهنگی و اشعه رفتارهای جنسی، گسترش فرهنگ مصرفی، یکی از نمودهای آن است که در پی آن، جامعه بی هدف به دنبال مصرف کالاهی مختلف می رود و از مقصد اصلی خود دور می گردد و حتی به فرهنگ غلط اسراف و تبذیر روی می آورد.

18.    الگو سازي هنرپيشه هاي غير متعهد و پیرو فرهنگ های وارداتی:

توليد فيلم و سريالهاي تلويزيوني مطابق با خصائص و روحيات نوجوانان و حوانان به جهت تاثير گذاري فرهنگ غربي بر مردم و سينما گران داخلي

موضوعات: عیدغدیر  لینک ثابت