در اوج امتحانات , کار های منزل , اولین فرصت برای استراحت و هر نوع عدم آمادگی در پذیرش مهمان , نمی تواند دلیلی موجه برای قبول نکردن رحمت الهی به داخل خانه شد ! در اسلام احترام به مهمان بسیار سفارش شده است .خوبست در همان ابتدا با آغوش باز به استقبال رفت و از صمیم قلب ایشان را به منزل دعوت کرد .
اما بعضی یک تعارف خشک و خالی راهم به زبان نمی آورند . کلا می گویند: صبر کنید الان میام !
از اون بدتر! مورد داشتیم , مادر شوهر از عروسش که زنگ خونه رُ زده مدام میپرسه ؟می آیید تو ؟ درُ باز کنم ؟ انگار می خواد بمب خنثی کنه ؟ یا درب ضد سرقت باز کنه !! .. . مهم در باز کردنه !! در بستن که کاری نداره !
خانمی با بی پروایی ,همون پشت در میگه :چرا قبلا هماهنگ نکردید ؟(یعنی باید درخواست کتبی می دادند !!) من آمادگی برای مهمانداری ندارم !(یعنی صورتم بدون آرایشه ! ) باشه یک روز دیگه ! آمادگی اگر کار چنددقیقه نیست , صحنه ی جرم رُ نمی شه دستکاری کرد, حیثیتی نیست ؛ بله می شود شرمندگی و عذاب وجدان ِرد کردن مهمان را پذیرفت .
اینکه قرآن می فرماید : إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُواْ احزاب:53
تا دعوت نشدید وارد نشوید ! صرفا به معنای دریافت کارت دعوت نیست ! یعنی اگر درب خانه باز هست وارد نشوید , اذانی ,سلامی!! زنگی !! و انتظار برای اجازه ی ورود گرفتن لازم و کافی است.
وبعضی…. همیشه منتظر مهمان هستند . حتی سرزده !منزل ایشان همیشه مرتب و آماده ی پذیرایی و به اصطلاح درب منزل به لطف خانم ِخانه همیشه باز است .
«پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»:
کسي که مهمان دعوت نمي‌کند (مهماني نمي‌کند) خير و اميدي در وجود او نيست. (المحجّة‌البَيضاء، ج ۳، ص ۳۲)
هر خانه‌اي که در آن مهمان وارد نشود فرشتگان (هم) در آن خانه وارد نمي‌شود. (مستدرک، ج ۱۶، ص ۲۵۸)
وقتي مهمان بر تو وارد مي‌شود اين را بدان که خدا بر تو منّت نهاده که تو را ميزبان او قرار داده تا بدين‌وسيله گناهانت را بيامرزد. (لئالي‌الاخبار، ج ۳، ص ۶۶)


موضوعات: تزکیه نفس  لینک ثابت