اعتیاد به اینترنت و چت کردن یکی از موضوعات مورد بحث خانوادگی در چند سال اخیر است که نه فقط جوان ها که بسیاری از افراد بالای ۴۰سال را نیز درگیر کرده است.عدم توانایی در برقراری ارتباط با همسالان، خانواده، احساس کمبود و فقدان اعتماد به نفس، انزوا و گوشه گیری و زندگی در محیط های فکری و اجتماعی بسته از مهمترین دلایل چت کردن افراد به ویژه جوان ها به شمار می رود.
عواملی که باعث می شود بیش از ۸ ، ۹ ساعت از وقتشان را در روز پای رایانه بگذرانند و هرگونه مهمانی، دعوت به مراسم شام و حتی مسافرت را به دلیل عدم دسترسی به اینترنت از سوی دوستان و خانواده رد کنند.دکتر فدریکو روسلی، روانپزشک، معتقد است چت کردن و برقراری رابطه های مجازی که در آن هیچ گونه اطلاعات قابل دسترسی داد و ستد نمی شود، در درازمدت باعث اغتشاش فکری و اختلالات روحی می شود.
تقریباً ۵۰ درصد از کاربران دچار توهم هستند و خود را پشت یک نقاب پنهان می کنند و با شخصیت و شغل رویایی خود برای دوست یابی وارد چت روم های متفاوت می شوند.عده ای نیز هستند که صرفاً برای وقت گذرانی، آزار و تمسخر دیگران در این روم ها ظاهر می شوند.علت اعتیاد به اینترنت در بسیاری از موارد پیدا کردن راهی برای دستیابی به سرکوب اضطراب ها و تنش های زندگی و رفع عقده های حقارتی بیان شده است. به گفته دکتر روسلی اعتیاد به چت کردن در میان افراد منزوی و آنهایی که در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل هستند، بیش از دیگران است.
نتایج تحقیقات بر روی ۵۰۰ کاربر اینترنت نشان می دهد، کسانی که وارد چت روم های متفاوت می شوند و عادت به استفاده بیش از هفت، هشت ساعت از اینترنت در روز دارند، علائم بالینی مشابه معتادان دارند و در صورت خستگی و بی خوابی محال است بتوانند از کامپیوتر دوری کنند.
جوانان، زنان خانه دار، دانشجویانی که دور از شهر و دیار خود مشغول تحصیل هستند و افرادی که به مدت طولانی دور از خانه فعالیت می کنند بیشترین جمعیت کاربران اینترنت و به اصطلاح چت باز را تشکیل می دهند. یکی از مهمترین پیامدهای اعتیاد اینترنتی علاوه بر تاثیری که بر سلامت جسمی می گذارد و در طولانی مدت باعث خستگی، ضعف، کاهش دید، چشم درد و مشکلات عصب مچ می شود، بروز مشکلات خانوادگی و تاثیر آن بر روی روابط زناشویی، والدین و فرزندان است.
ارتباط همسر با فرد دیگر در اینترنت مهمترین عامل فروپاشی خانواده به شمار می رود که نه تنها در ارتباط بین زوجین اثر می گذارد که روابط بین والدین و فرزندان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. گرچه اعتیاد به اینترنت به نسبت اعتیاد به مواد مخدر، سیگار و الکل شناخته شده نیست ولی به دلیل تاثیرات ناسالمی که روی روابط خانوادگی و آداب و معاشرت بین افراد می گذارد، خطرناک بوده و بایستی به صورت اصولی مورد درمان و بهبودی قرار گیرد

موضوعات: حجاب وعفاف درفضای مجازی  لینک ثابت