انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، عرصه بزرگان بود. کسانی که بدون هیچ ادعایی در عرصه‌ بسیار بزرگ و پیچیده حاضر شده و فقط با اتکاء به نصر الهی، آمدند تا دین خویش را نسبت به اسلام، انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران اثبات و اجرائی کنند.یکی از این بزرگان « امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی»است .ایشان ولایتمدار و اسوه صبر و استقامت بود.

ایشان در حکومت پهلوی , با ابعاد امنیتی و فشار و خفقان سیاسی اش هم, فردی معتقد بوده اند و این وضعیت اختناق و کنترل در ارتش , بسیار جدی‌تر و دهشتناک‌تر بوده است . درگزارش ضمیمه شده , ضد اطلاعات , در سال 1354 از وی به عنوان متعصب مذهبی یاد کرده است .
شهید صیاد شیرازی تا آخرین روزهای حکومت شاهنشاهی دست از مبارزه بر نمی‌دارد و آن‌چنان رفتاری را از خود نشان می‌دهد که ضد اطلاعات، واگذاری سلاح به وی را به مصلحت نمی‌داند.
انقلاب به ثمر رسید و جنگ آغاز شد. بنی صدر، شهید صیاد را برکنار کرد. ایشان، لباس پاسداری پوشیده و به سپاه رفته و مشغول به خدمت شد. در همان ایام، عملیات ثامن الائمه(ع) را طرح‌ریزی کرد که از طریق سپاه به شورای امنیت ملی تقدیم شد ولی چند نفر می‌دانستند که طراح این عملیات کیست؟ از تواضع این فرمانده ی بزرگ است که کمتر کسی می داند او فرمانده عملیات بیت‌المقدس بود که منجر به آزاد سازی خرمشهر شد.

موضوعات: شهدا  لینک ثابت