آدم های کم حوصله چون کمتر به دنبال فکر کردن و یا یک تحقیق جامع و مفید پیرامون شبهه ها هستند, بیشتر دچار قضاوت های عجولانه و برداشت های ناصحیح می شوند .اگر اسم این تاثیر پذیری را بگذاریم عوامانه , بسیاری از نویسنده ها, مدیران روزنامه ها , کانال های تلگرامی و سایت ها ی مغرض و ضد دین , برای این مخاطبان خاص که نگاهی عوامانه به موضوعات دارند دام پهن می کنند. مشاهده شده فردی با مطالعه ی یک کتاب ضد قرآن , با موضع گیری شدیدی قید دیانت را زده است .
قرآن در آیه ی42 سوره ی مبارکه ی مدثر, سوال بهشتیان از دوزخیان را ذکر کرده است ؛ که می پرسند : ﴿مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ ﴾
برای چه به جهنم افتادید ؟ جواب می دهند ما مسکین را غذا نمی دادیم , نماز نمی خواندیم ودر سومین پاسخ , به فرو رفتن در باطل اشاره می کنند :
﴿ وَ کُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضينَ ﴾ مدثر:45
و با فرورفتگان [ در گفتار و کردار باطل ] فرومی رفتیم ،
کسی که مرتب به باشگاه ورزشی می رود , کم کم بدنی تربیت شده و ورزیده پیدا می کند . کسی که مدام به باغچه ای رسیدگی می کند, آبادش خواهد کرد , کسی که مدام مطالعه می کند اطلاعاتش افزوده می شود وکسی که مدام با نماز گزاران رفت و آمد داردو به مسائل اخلاقی توجه می کند در این مسیر تربیت می شود و کسی که مدام با همنشینان بد رفت و آمد می کند , مثل ایشان می شود .

﴿وَالَّذِينَ لَايَشْهَدُونَ الزُّورَ﴾ فرقان:72
(بندگان خدا) كسانى هستند كه در مجلس (گفتار و كردار) باطل حاضر نمى‏شوند.

 

موضوعات: اداب مهمانی  لینک ثابت