بیوتروریسم نوین

تعریف واژه بیوتروریسم در عصر حاضر متفاوت از تعریفی است که سیاستمداران دهه های قبل از آن داشتند. اگر به تاریخچه بیوتروریسم و اقدامات بیوتروریستی تاریخی مانند استفاده ایتالیا از عامل تب زرد در اتیوپی و بروز اپیدمی در آن کشور در سال 1960، استفاده شوروی سابق از باران زرد (مایکوتوکسین) علیه شورشیان محلی در سال 1976، انفجار مرکز تحقیقاتی شهر سوردلاسک روسیه و شیوع عامل سیاه زخم در سال 1979، استفاده رژیم جعلی صهیونیستی از عوامل تب زا علیه فلسطینیان در سال 1982، اسپری کردن گاز سارین در مترو ژاپن در سال 1995، و … نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که مبنای تعریف بیوتروریست همین استفاده های معمول از عوامل بیولوژیک و توکسین های آن‌ها برای از بین بردن دشمن و ایجاد جو روانی بوده است.
این امر (بیوتروریسم) تا سال‌های قبل بوسیله شیوه های آشکار و تاحدی سنتی به وقوع می‌پیوسته است. اقدامات بیوتروریستی در جنگ‌ها در دهه های آخر قرن بیستم همگی برای از بین بردن نیروی انسانی و یا تضعیف آن بوده است. بر همین اساس تعریفی که از بیوتروریسم ارائه می‌شود نیز بر پایه همین امور قرار داده شده است. تعریف عمومی بیوتروریسم ارعاب و ترساندن مردم یک کشور با استفاده وحشیانه از عوامل بیولوژیک می‌باشد. اما آیا این تعریف با مصداق‌های امروز بیوتروریسم نیز مطابقت دارد؟ به عبارت دیگر نقش بیوتکنولوژی و پیشرفت‌های علمی در این زمینه مانند تنوع زیستی، پروژه توالی یابی ژنوم انسان و سایر موجودات، مهندسی ژنتیک و دست ورزی ژن‌ها، نانوتکنولوژی، بیوانفرماتیک و … چیست و این پیشرفت‌ها در خدمت چه کسانی قرار گرفته است؟ پاسخ به این سوالات از اسرار بیوتروریسم نوین در عصر حاضر پرده بر می‌دارد. اسراری که مستکبرین عالم به وقاحت هر چه تمام‌تر و به صورت کاملا پنهان و دور از اذهان عمومی در حال انجام آن هستند. بر همین اساس بیوتروریسم در عصر حاضر تعریفی جدید و متفاوت خواهد داشت. این تعریف بنا به اقدامات اخیر قدرت‌های مستکبر ارائه شده و سعی بر آن است تا همه ابعاد موضوع، به ویژه زوایای جدید از این اقدامات بیوتروریستی را مو شکافانه مورد بررسی قرار دهد. این تعریف به 4 بخش کلی تقسیم شده که در ذیل مختصرا توضیح داده می‌شود:
بخش اول: کشتن فرد یا افراد به صورت خاموش با شیوه های بیولوژیک، شیمیایی و رادیواکتیوی
هر چند نام تروریسم با استفاده از عوامل شیمیایی، میکروبی و رادیو اکتیو تروریسم نوین The New Terrorism گذارده شده است، لیکن با تعریف فوق از تروریسم، کلمه نوین چندان کلمه مناسبی نخواهد بود. به عنوان مثال استفاده از شمشیر آخته با زهر توسط ابن ملجم و یا استفاده از انواع زهر توسط خلفای جور عباسی، برای ترور ائمه اطهار (علیه السلام) قدمتی به قدمت تاریخ اسلام دارد. اما با توجه به اینکه انواع عوامل شیمیایی، بیولوژیکی و پرتوی در قرن گذشته سنتز، استخراج و یا به طور سیستماتیک بکار رفته‌اند، این عوامل را نوین می‌نامند. سهم این بخش در تعریف بیوتروریسم هر چند جزئی است اما اثرات مهم و حیاتی آن را همواره در تاریخ سیاسی جهان مشاهده می نمائیم. این چنین اقدامات در قرن بیستم به صورت صنعتی‌تر و حرفه ای تر پیش گرفته شده و در حال حاضر نیز بسیاری از مراکز تحقیقاتی دنیا در زیر پوشش‌های مختلف روی انواع شیوه های آن کار می‌کنند. از سال 1956 تابحال 76 مورد ترور شخصیت‌ها توسط رژیم صهیونیستی به طور رسمی ثبت رسیده است که از این تعداد تنها 3 مورد به شیوه بیوتروریسم بوده است؛
ترور ودیع حداد با خوراندن شکلات مسموم در سال 1978، ترور نافرجام خالد مشعل با اسپری کردن ماده فنتانیل در گوش او در اردن در سال 1997 که با دستگیری عوامل موساد پادزهر آن به اردن تحویل داده شد و ترور محمود المبحوح با تزریق ماده فلج کننده و خفه کردن با بالش درهتل دبی در سال 2010 اقدامات بیوتروریستی بوده است که به طور رسمی اسرائیل آن‌ها را قبول کرده است. اما بسیاری از اقدامات بیوتروریستی با توجه به ماهیت عوامل بیولوژیک ناشناخته می‌ماند.

موضوعات: انتی بیوتروریسم  لینک ثابت