دجال کذاب بصری(2) | ... |
قسمت دوم
اما اکنون به ذکر یکی ازمهمترین ادله ی بطلان ادعای احمد بصری پرداخته و دجل و جهالت دجال ، در ادعای به این حدیث را بیان خواهیم نمود :
و در ابتدا به ذکر کلامی از شیخ المحدثین حر عاملی ره میپردازیم :ایشان در کتاب شریف :
الإيقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة، النص، ص: 393 و 402
پس از بیان انکه حدیث مذکور از طریق سنیان و عامه ی عمیاء نقل شده است . در بیان مدلول این حدیث نیز میفرمایند :
و لا يخفى ان الحديث المنقول أولا من كتاب الغيبة من طرق العامة، فلا حجة فيه فى هذا المعنى، و انما هو حجة فى النص على الاثنى عشر؛ لموافقته لروايات الخاصه …
اما آن حديث اوّل كه از كتاب «غيبت» شيخ طوسى نقل كرديم چون از طريق سنيان نقل مىكند براى ما حجت نيست، فقط در تعيين عدد دوازده امام كه با ما موافقت دارد حجت است …
و در ادامه در شرح دلالی میفرماید :
و ما تضمنه الحديث المروى في كتاب الغيبة أو على تقدير تسليمه فى خصوص الاثني عشر بعد المهدى عليه السّلام لا ينافى هذا الوجه، لاحتمال أن يكون لفظ ابنه تصحيفا و اصله أبيه بالياء آخر الحروف، و يراد به الحسين عليه السّلام لما روى سابقا فى أحاديث كثيرة من رجعة الحسين عليه السّلام عند وفاة المهدى عليه السّلام ليغسله …
اما اينكه در حديث كتاب غيبت ميگويد: دوازده نفر از فرزندان او … - بر فرض كه حديث صحيح باشد- با اين مطلب منافات ندارد، چون این احتمال وجود دارد که كلمه «ابنه» غلط باشد و اصلش «ابيه» باشد (يعنى به پدرش وامی گذارد) كه مراد حضرت امام حسين (ع) باشد، چون روايات بسيارى سابقا نقل كرديم كه ميفرمايد حضرت امام حسين (ع) رجعت می کند و پس از شهادت حضرت مهدى عج وى را غسل ميدهد و در حرم خود دفن می کند!
همانگونه که ملاحظه میفرمایید شیخ حر ره به این مطلب بسیار مهم اشاره میکنند که احتمال صحیح انست که این کلمه ی (ابنه) تصحیف شده است و اصل ان ( ابیه ) میباشد .
و میفرمایند در این صورت است که این روایت با روایات دیگر و متواترات قابل تطابق است و به معنای صحیح نزدیکتر است .
و روایت بیان کننده ی انست که بعد از امام مهدی عج ( ابیه ) پدر ایشان امر خلافت را بر عهده میگیرند . یعنی امام حسین ع طبق روایات متواتر .
و سپس سه نام از اسامی امام مهدی عج ذکر میگردد . احمد و عبد الله و مهدی . ( له ثلاثه اسامی به امام مهدی عج بر میگردد . و در انتهای مقاله ، رفرنس این مقاله ای در اثبات این مطلب ذکر شده است )
و حتی شاید شیخ حر ره نیز به نسخی دسترسی داشته است که ( ابیه ) بوده است .
اما اکنون ما نسخه ای از کتاب الغیبه شیخ طوسی ره را به نمایش خواهیم گذاشت که دقیقا مطابق کلام شیخ حر ره میباشد و اثبات کننده ی انست که در این حدیث ( ابنه ) تصحیف شده ی (ابیه ) میباشد . و لذا حدیث اشاره به امر رجعت امام حسین ع و ائمه علیهم السلام میباشد و مطابق با متواترات شیعه در رجعت .
[دوشنبه 1396-01-14] [ 07:06:00 ب.ظ ] |