پاسدار حريم عفت و حيا

یکی از رسالتهای زنان در عصرغیبت حفظ حجاب وداشتن عفت وحیا وگسترش این تفکر الهی در جامعه است .

از زيباترين درسهايي كه حضرت زهرا(سلام الله علیها) به بانوان آموخت، حفظ عفت، عصمت و حجاب بود. روزي مردي نابينا براي ورود به منزل علي(علیه السلام) اجازه خواست. حضرت زهرا(سلام الله علیها) با ورود وي به پشت پرده رفت و حجاب خود را كامل كرد. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) كه در آنجا حضور داشت، پرسيد: ندخترم! او كه نابيناست و تو را نمي بيند، چرا پشت پرده رفتي و حجاب خود را كامل كردي؟» حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پاسخ داد: «إِنْ لَمْ يَكُنْ يَرَانِي فَإِنِّي أَرَاهُ وَ هُوَ يَشُمُّ الرِّيحَ؛ اگر او مرا نمي‌بيند، من او را مي‌بينم و او بو[ي زن نامحرم] را حس مي‌كند.» رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّي؛  گواهي مي‌دهم كه تو پارهٔ تن مني.»

بنابراين، بانوان محترم بايد به مسئلهٔ محرم و نامحرم با تمام وجود دقت كرده، آن را رعايت كنند؛ چراكه در صورت عدم رعايت، فرجام ناشايست آن دامنگيرشان خواهد شد. اساساً امنيت اخلاقي جامعه در گرو حفظ حريم زنان و مردان نامحرم است. حفظ ايمان، آرامش دروني، سلامت جسماني، استحكام بنيان خانواده‏ها، عزت و سربلندي جامعه و جلوگيري از بزهكاريها و مفاسد متعدد اخلاقي از جمله دستاوردهاي حفظ حجاب و رعايت حريم زنان از معرض ديد نامحرمان مي‌باشد. به همين جهت، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) طبق فرمان الهي دستور داد كه: بَاعِدُوا بَيْنَ اَنْفاسِ النِّساءِ وَ اَنْفاسِ الرِّجالِ؛ ميان زنان و مردان [نامحرم] فاصله ايجاد كنيد!»

بالاترين ارزش

از منظر حضرت زهرا(سلام الله علیها) نزديك‌ترين حالات زن به خداوند متعال هنگامي است كه خود را از ديد نامحرمان دور نمايد و در منزل خود به خانه‌داري و تربيت فرزند و پذيرايي از همسر خود بپردازد. امام صادق(علیه السلام) به نقل از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) دراين باره فرمود: «أَنَّ أَدْنَي مَا تَكُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَيْتِهَا؛  نزديك‏ترين حالات يك زن به خداوند متعال زماني است كه در منزل مي‌ماند [و به امور خانه‌داري و تربيت فرزند مي‌پردازد].»

آري، يك زن مسلمان هرگز فرمان خداوند متعال را در مورد حفظ عفت و عصمت خود فراموش نمي‌كند و در طول زندگي حجاب خود را همانند گوهري گرانبها پاس مي‌دارد. اين سخن معروف حضرت زهرا(سلام الله علیها) كه ضامن پايداري جوامع و مايه استحكام خانواده‌هاست، همواره بايد در معرض ديد بانوان مسلمان به ويژه دختران جوان باشد كه فرمود: «خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ؛ ) بهترين و نيكوترين عمل زنان آن است كه [بدون ضرورت] مردان [نامحرم] را نبينند و مردان [نامحرم] نيز آنان را ننگرند.»

به‌راستي خوشبختي و سعادت زن و جامعه بهترين و نيكوترين عمل زنان آن است كه [بدون ضرورت] مردان [نامحرم] را نبينند و مردان [نامحرم] نيز آنان را ننگرند. در همين جمله نهفته است كه زن تا مي‌تواند از نامحرمان دوري كند و كم‌ترين ارتباطي را با آنان داشته باشد؛ امّا متأسفانه در عصر ما شياطين وسوسه‌گر و دشمنان اسلام تلاش مي‌كنند به هر وسيله و عنواني زنان مسلمان را از هويت خود جدا كنند و به مجامع عمومي و معرض ديد نامحرمان بكشانند و به اين وسيله آنان را از اهداف اصلي خلقتشان بازدارند.

كلام «فرانس فانون» نويسندهٔ فرانسوي

وي مي‌گويد: «نيروهاي اشغالگر در كشور مسلمان الجزاير مأموريت داشتند تا هويت و اصالت فرهنگي ملت الجزاير را نابود سازند و در اين راه حداكثر كوشش خود را در تخريب مسئلهٔ حجاب و چادر زنان متمركز كرده بودند؛ زيرا آن را نشانهٔ مهم اصالت ملي زنان الجزايري تلقي مي‌كردند. از ديدگاه استعمارگران هجوم به تار و پود جامعه اسلامي الجزاير ابتدا بايد از تحت تأثير قرار دادن زنان آغاز مي‌شد. دستگاه استعماري فرانسه براي مبارزه با حجاب زنان و بيرون كشيدن آنان از كانون خانواده، مبالغ هنگفتي اختصاص داده بود. آنها بر اين باور بودند كه حجاب زن سدّ محكم و دژ عظيمي در برابر نفوذ غربيهاست. هر چادري كه كنار گذاشته شود، افق جديد و گام بلندي در تسلط استعمارگران بر كشورهاي اسلامي است. پس از ديدن هر زن مسلماني كه حجاب را كنار گذاشته است، اميد تسلط آنان ده برابر مي‌گردد. با هر چادري كه رها مي‌گردد، گويي جامعهٔ اسلامي براي پذيرش و تسليم در برابر استعمارگران آماده‏تر مي‌شود.

موضوعات: نجم الثاقب  لینک ثابت