رسالت زنان در عصر غیبت باید همچون رسالت حضرت زهرا (س) در عصر پیامبر صل الله علیه واله وحضرت علی علیه السلام باشد  باید یک زن شیعه مسلمان در زمان غیبت امام عصر خوداز بانوی بزرگ اسلام  دختر پیامبر اخرالزمان الگو بگیرد .
امام خميني(ره) براي شناساندن ويژگي يك بانوي كمال‌يافته با اشاره به وجود مقدس حضرت زهرا(سلام الله علیها) مي‌فرمايد: «آن بزرگوار يك زن معمولي نبوده است؛ يك زن روحاني، يك زن ملكوتي، يك انسان به تمام معنا انسان. او موجودي ملكوتي است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است. زني كه تمام خاصه‌هاي انبيا در اوست. زني كه اگر مرد بود، نبي بود، به جاي رسول الله(صلی الله علیه و آله) بود. معنويات، جلوه‌هاي ملكوتي، جلوه‌هاي الهي، جلوه‌هاي جبروتي، همه در اين موجود مجتمع است.

 هجمه فرهنگی وارد  شد ه از سوی شبکه های ماهواره ای دشمنان به کشور ما  اصالت وهویت یک زن شیعه مسلمان را کم رنگ کرده و متا سفانه بعضی از زنان جامعه ما به جای دغدغه  همسر داری ، پرورش فرزندان صالح  وبا ایمان ،ایجاد ارامش ومحبت  وحفظ ارکان خانواده  به دنبال  تجملات ، مدگرایی ، یافتن شغل در خارج از خانه و بدست اوردن استقلال  ما لی و به دنبال  ان احساس بی نیازی به همسر که عواقبی چون عدم تمکین احساس غرور کا ذب واختلافات زنا شویی   ودر اخر فرو پاشی  خانواده  را در پی دارد هستند!

ایا با این افکار میتوان گفت که ما منتظر واقعی امام زمان (عج) هستیم  ایا  سیره حضرت فاطمه سلام الله علیه این گونه است ؟ ایا ما نباید قناعت وسادگی  را از فاطمه زهرا سلام الله علیه بیاموزیم؟

قناعت، سادگي و شكرگزاري

هر زن مسلماني در پرتو تعاليم قرآن و اهل‌بيت(علیهم السلام) همواره ساده زيستي را نصب العين خود قرار داده، و تمام همت خود را براي تربيت فرزندان صالح و حركت به سوي كمال بكار مي‌گيرد؛ چرا كه دلدادگي به دنيا و مظاهر فريبندهٔ آن مانع رشد و ترقي معنوي و كمال انساني است. زني كه فقط به دنبال تشريفات، دنياگرايي، زندگي شاهانه و اشرافي و لباسهاي آن چناني باشد، نمي‌تواند به اهداف والاي زندگي پاك معنوي دست يابد و فرزنداني شايسته تربيت كند. به همين جهت، حضرت زهرا(سلام الله علیها) با اينكه دختر بزرگ رهبر جهان اسلام بود و مي‌توانست از موقعيت خود بهره برداري مادّي بكند؛ امّا چنين نكرد.

سلمان فارسي مي‌گويد: روزي حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را ديدم كه چادري ساده بر سر داشت. با تعجب عرضه داشتم: عجبا! دختران پادشاهان ايران و قيصر روم بر كرسيهاي طلايي مي‌نشينند و پارچه‌هاي زربافت و اشرافي به تن مي‌كنند؛ امّا دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) كه عظمت و جلالتش از همهٔ آنها بالاتر و بيش‌تر است، نه چادرهاي گران‌قيمت بر سر دارد و نه لباسهاي فاخر و زيبا! حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمود: اي سلمان! خداوند [بزرگ] لباسهاي [زينتي] و تختهاي [طلايي] را براي روز قيامت ما ذخيره كرده است.»

آن گاه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) به محضر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آمد و عرض كرد: «يا رسول الله! سلمان از لباس سادهٔ من تعجب كرد. قسم به خدايي كه تو را به رسالت در راه حق بر انگيخت! من و همسرم علي(علیه السلام) همواره زندگي ساده را پيشهٔ خود كرده‌ايم. فرش خانهٔ ما پوست گوسفندي است كه روزها شترمان بر روي آن علف مي‌خورد و شبها بر روي آن مي‌خوابيم و بالش ما چرمي است كه از ليف خرما پر شده است.»

همچنين روزي رسول خدا(صلی الله علیه و آله) وارد منزل حضرت زهرا(سلام الله علیها) شد و دخترش را مشاهده كرد كه روي زمين نشسته، با يك دست فرزندش را در آغوش گرفته، شير مي‌دهد و با دست ديگر با آسياب دستي گندمها را آرد مي‌كند. از ديدن زندگي ساده؛ امّا گرم و پرعاطفهٔ حضرت فاطمه(سلام الله علیها) اشك در چشمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) حلقه زد و فرمود:ادخترم! مشكلات دنيا را به ياد شيريني [و حلاوت زندگي در] جهان آخرت بر خود هموار ساز و تحمل كن!»

حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نيز عرضه داشت:  رسول خدا! حمد و سپاس خداوند را در مقابل اين همه نعمتي كه به ما داده است.»

البته ساده زيستي بانوي مسلمان به اين معنا نيست كه ژوليده، آلوده و بد لباس زندگي كند؛ بلكه سادگي او بايد توأم با پاكي و تميزي باشد.

كار و تلاش و خيرخواهي

يك زن با ايمان همواره در راه احياي ارزشهاي الهي و پيشرفت جامعه و خانواده‌اش تلاش مي‌كند و حضرت زهرا(سلام الله علیها) نمونه بارزي از بانوان پر تلاش در طول تاريخ است. آن حضرت علاوه بر تلاشهاي معنوي، در عرصه‌هاي عبادت و تقوا، خانواده داري و تربيت فرزندان نيز الگويي تمام عيار مي‌باشد. كار شبانه‌روزي براي تعالي و استحكام خانواده، تربيت و پرورش فرزندان شايسته، آموزش علم براي تشنگان دانش، ايراد خطابه و روشنگري مردم در صحنهٔ اجتماع و در يك كلام، حركت با تمام وجود به سوي رشد و كمال، از ويژگيهاي بارز آن سرور بانوان عالم است.

حضرت زهرا(سلام الله علیها) در گزارشي كه در مورد كوششهايش در خانه و خانواده‌اش براي رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بيان مي‌كند، چنين عرضه مي‌دارد:  شب تا صبح به آرد كردن گندم مشغول بودم، در حالي كه ابوالحسن، [فرزندانم] حسن و حسين(علیه السلام) را نگه داري مي‌كرد.»

مهمان نوازي

پذيرايي از مهمان از زيباترين آموزه‌هاي دين ماست، و اين مهمان نوازي را كه يكي از اين اوصاف بزرگوارانه است، مي‌توان به شكلي زيبا و شايسته در سيره حضرت زهرا(سلام الله علیها) به نظاره نشست. روزي حضرت علي(علیه السلام) مهماني را به همراه خود به منزل آورد و از حضرت زهرا(سلام الله علیها) پرسيد: «آيا غذايي در منزل داريم كه اين مهمان گرسنه را سير كنيم؟» حضرت زهرا(سلام الله علیها) با كمال بزرگواري فرمود: در خانه ما فقط به اندازه خوراك يك دختر بچه هست؛ امّا [امشب] ايثار كرده، [گرسنگي را تحمل مي‌كنيم و] اين مقدار غذا را به مهمان مي‌بخشيم.»

تواضع و همدلي با شوهر

از ديگر ويژگيهاي يك بانوي مسلمان، همراهي و همدلي با شوهر است. او براي گرم نگه داشتن كانون خانواده، و استحكام روابط بين اعضاي آن، همواره كنار همسر و پشتيبان اوست. امام باقر(علیه السلام) فرمود: «علي(علیه السلام) و فاطمه زهرا(سلام الله علیها) براي همدلي بيش‌تر در نظام خانواده به حضور رسول خدا(صلی الله علیه و آله) رفتند تا رهنمودي بگيرند. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را به كارهاي درون خانه گماشت و كارهاي بيرون را به علي(علیه السلام) واگذار كرد. بعد از اين رهنمود شايسته، حضرت زهرا(سلام الله علیها) با خوشحالي اظهار داشت: جز خداوند متعال كسي نمي‌داند كه از اين تقسيم كار چقدر خوشحال شدم؛ زيرا رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مرا از انجام كارهايي كه مربوط به مردان است، بازداشت.»

حضرت زهرا(سلام الله علیها) چنان به همسر گرامي خود علاقمند بود و با آن حضرت همدلي داشت كه بعد از وقايع تلخ ماجراي سقيفه و فدك كه دل زهرا(سلام الله علیها) را شكستند و به خانه‌اش حمله كردند، آن گاه كه حضرت علي(علیه السلام) وارد منزل شد و فرمود: «فاطمه جان! ابوبكر و عمر در پشت در اجازه ملاقات مي‌خواهند؟ نظرت دراين باره چيست؟ حضرت با آن همه خون دلي كه از آنان داشت، با كمال تواضع فرمود:  [علي جان!] خانه خانه توست و من همسر تو هستم؛ هرآنچه مي‌خواهي انجام بده!»

مهم‌ترين راز موفقيت در همسرداري

از امتيازات يك بانوي مسلمان، توفيق او در امر همسرداري است. اگر در ميان زن و شوهر، يكي از آنان فداكاري و گذشت بيش‌تري داشته باشد، مطمئناً كار به مشاجره و نزاع خانوادگي منجر نخواهد شد. بنابراين، كم توقع بودن، گلايه نكردن، صبر و استقامت در سختيهاي زندگي توسط زنان با ايمان مي‌تواند به استحكام اركان خانواده كمك شاياني بكند. فرازي از زندگي و سخنان حضرت زهرا(سلام الله علیها) در اين زمينه راهكار جالبي براي همسران شايسته مي‌باشد.

در يكي از روزهاي پر مشقت، غذا در منزل امام علي(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) كمياب شده بود. امام از همسرش پرسيد: فاطمه جان! غذايي داري كه مقداري تناول كنيم؟ فاطمه(سلام الله علیها) پاسخ داد: سوگند به آن خدايي كه مقام و عظمت تو را بالا برد! سه روز است كه غذاي كافي در منزل نداريم و مقدار اندكي هم كه داشتيم به شما بخشيدم و خودم رنج گرسنگي را تحمل كردم.

امام علي(علیه السلام) فرمود: چرا به من اطلاع ندادي؟» حضرت زهرا(سلام الله علیها) پاسخ داد:

 رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مرا نهي فرموده است كه از تو چيزي بخواهم و به من سفارش كرده است كه: از پسر عمويت چيزي درخواست نكن! اگر خودش چيزي آورد، بپذير؛ وگرنه خودت درخواست نكن!»

 اری رسالت زنان در عصر غیبت باید اینگونه باشد…………………..

 

 

موضوعات: نجم الثاقب, نجم الثاقب  لینک ثابت