🔻 ما حجاب‌اجباری نداریم، حجاب الزامی داریم. تفاوتش چیست؟ برای احکام فردی اجبار نداریم، الزام برای احکام اجتماعی است. مثل تفاوت حکم مستی در خلوت و جلوت؛ در خانه و خیابان. انشالله روشن است.

🔻الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب ها نیست، بلکه برای صیانت از دموکراسی و دفاع از حق اکثریت است که اسلام را می خواهند.

🔻اینکه الزام حجاب در صدر اسلام بوده یا نه، سوال غلطی است. با فرض اینکه نبوده است باز هم مهم نیست. الزام اجتماعی حجاب از احکام تعزیری است که متناسب با زمان و مکان و شرایط اتخاذ می شود. مثل بسیاری دیگر از قوانین که زمان پیامبر نبوده و امروز هست و شرعی است.

🔻بی حجابی کلا در اسلام و ایران امری وارداتی است.
🔹شاید از ذهن ما مسلمانان بگذرد که دقیقا حجاب در صدر اسلام چگونه بوده است؟ بی حجاب/باحجاب داشته ایم؟اصلا حجاب از مسائل جامعه و حکومت بوده است؟ مخالفان و موافقانی داشته است؟ نکته ظریفی از امیرالمؤمنین در بیعت عمومی سال ٣۵ در مدینه در باره حجاب هست که به درک آن روز کمک میکند.

🔹امیرالمؤمنین در خطبه ٢٢٩ می فرماید در روز بعیت مردم بسیار خوشحال بودند و علاوه بر توده مردم، استثنائات را ذکر می کند. نوجوانان، پیران، مریضها(بر دوش بودند) اما در بین استثنائات به “دوشیزگان بدون نقاب” هم اشاره می کند. فهم بنده این است که دختران بدون نقاب شل حجابان آن‌روز محسوب میشده اند

🔹و امیرالمؤمنین می گوید حتی آنانی که از جنس من نبودند عدالت را در من می دیدند. پس روشن می شود که کف حجاب بدون نقاب ظاهر شدن بوده که عمدتا دختران دم بخت چنین بوده اند و سقف آن حداکثری بوده است. بنابراین بی حجابی کلا در اسلام و ایران امری وارداتی است

🔹بلَغَ مِنْ سُرُورِ النَّاسِ بِبَيْعَتِهِمْ إِيَّايَ أَنِ ابْتَهَجَ بِهَا الصَّغِيرُ وَ هَدَجَ إِلَيْهَا الْكَبِيرُ وَ تَحَامَلَ نَحْوَهَا الْعَلِيلُ وَ حَسَرَتْ إِلَيْهَا الْكِعَابُ
آنچنان مردم در بيعت با من خشنود بودند كه خردسالان شادمان، و پيران براى بيعت كردن لرزان به راه افتادند، و بيماران بر دوش خويشان سوار و دوشیزه گان بى نقاب به صحنه آمدند.

موضوعات: جهادتبیین, حجاب اجباری یا حجاب الزامی  لینک ثابت