آیا غرب توانست ج.ا.ا را منزوی کند؟

انزوا اول در محیط منطقه‌ای شکل می‌گیرد و سپس به محیط بین‌المللی راه می‌یابد. در حال حاضر، ایران در محیط منطقه‌ای‌اش چه وضعیتی دارد؟ دشمنان و رقبای ایران چه وضعیتی دارند؟ ایران در محیط منطقه‌ای ابتدا با افغانستان، ترکمنستان، روسیه، آذربایجان، ترکیه، عراق، کویت، بحرین، قطر، عربستان، امارات، عمان و پاکستان همسایگی دارد و در مرتبۀ دوم با کشورهای چین، سوریه، لبنان، یمن، تاجیکستان، هند، قزاقستان، ازبکستان، گرجستان و فلسطین در وضعیت همسایگی قرار می‌گیرد. این مجموعه، ۲۳ کشور را شامل می‌شود. ایران از مجموعه این ۲۳ کشور، با دو کشور عربستان و بحرین در وضعیت قطع روابط سیاسی است
در همان حال در این دو مورد هم، این دو کشور به مذاکره با ایران و از سرگیری روابط سیاسی تمایل دارند. پنج دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد بر این اساس شکل گرفته است و ایران به دلایلی، فعلاً به درخواست بحرین برای از سرگیری رابطه سیاسی پاسخ نداده است. در این بین، ما با هشت کشور ـ روسیه، چین، عراق، افغانستان، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین ـ در وضعیت «رابطه راهبردی» هستیم و با پنج کشور ـ ترکیه، قطر، عمان، پاکستان و هند ـ در وضعیت «رابطه دوستانه» قرار داریم و با هشت کشور دیگر در وضعیت «رابطه مناسب» و غیرخصمانه هستیم. ایران با یک از این ۲۳ کشور در حال جنگ نیست و با آنها سیاست افزایش روابط سیاسی و اقتصادی را دنبال می‌کند.
«ایران منزوی است»، ادبیاتی آمریکایی است. آمریکایی‌ها برای جا انداختن این ادبیات می‌گویند ایران در مقابل «جامعۀ بین‌المللی» قرار دارد و انگار جامعۀ بین‌المللی معادل جهان است! در حالی که جامعۀ بین‌المللی مدنظر ایالات متحده عبارت است از: آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان. اما حتی در همین هم دروغ‌پردازی آمریکا عیان است؛ چرا که ایران با آلمان، فرانسه و انگلیس رابطه سیاسی دارد و آمریکایی‌ها هم به شدت پیگیر برقراری دوباره رابطه سیاسی با ایران هستند.
ادبیات انزوا و نیز ادبیات تحریم اقتصادی، کارآیی خود را از دست داده است؛ چرا که جهان از وضع یکپارچه دوران ۴۳ ساله جنگ سرد خارج شده و آماده تغییر بنیادین در نظام بین‌الملل شده است. در چنین فضایی، «جبهۀ مقاومت» به ایران فرصت بی‌بدیلی داده است. جغرافیایی پیوسته از دریای عمان تا دریای مدیترانه، با منابع سرشار و جمعیت زیاد و تجربه حل مسائل پیچیده امنیتی و متکی به میراث عظیم معنوی اسلام، مانع به نتیجه رسیدن سیاست انزوای ایران شده است.
این مقبولیت ایران در یمن است که بن‌سلمان را به سمت مذاکره با ایران کشانده است. این مقبولیت ایران در افغانستان است که سبب پذیرش ملاحظات سیاسی ایران دربارۀ حکومت آینده افغانستان از سوی همسایگان شده است. این مقبولیت ایران در عراق است که مانع به نتیجه رسیدن توطئه‌ پیچیده غربی ـ عربی علیه حکومت این کشور شده است و مقبولیت سیاست‌های ایران است که دو قدرت محوری نظام آینده جهانی، یعنی روسیه و چین را به سمت بستن قراردادهای سنگین اقتصادی و توافقات راهبردی امنیتی با ایران سوق داده است. همچنین، این مقبولیت ایران است که اجرا و به نتیجه رساندن سیاست‌های ویرانگر غرب علیه سوریه و لبنان را با دشواری بسیار مواجه کرده است.
اگر ایران منزوی بود، امکان نداشت از زیر فشار شدید تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی بیرون بیاید. چرا سیاست‌های شدیداً ضدایرانی آمریکا، نتوانست جمهوری اسلامی را به امتیازدهی متقاعد کند؟ اگر ایران از مقبولیت خود نزد روس‌ها، عراقی‌ها، ترک‌ها، افغان‌ها و… استفاده نکرده بود، چگونه می‌توانست تحریم‌های فزاینده را خنثی کند؟ این روابط سبب شد درآمد ارزی ایران در اوج فشارهای بین‌المللی، از ۶۰ میلیارد دلار در سال تنزل نکند..

موضوعات: جهادتبیین, جهادتببین  لینک ثابت